top of page
  • Hur ser processen ut och hur kommer jag igång?
    Klicka här för att se hur vår arbetsprocess brukar se ut. Där får du även svar på hur du kommer igång.
  • Vilka är ni?
    För att få veta vilka vi är, läs mer om oss här.
  • Varför ska jag köpa en tjänst av er?
    För att vi är ett komplett byggföretag som ser efter era behov och möter men framför allt löser era utmaningar tillsammans med er. Vi brinner för det vi gör och älskar att få göra det vi är bäst på – att skapa!
  • Är ni behöriga?
    Vi har alla behörigheter som krävs för att kunna utföra ett fackmannamässigt arbete enligt gällande branschregler. Bland annat dessa: Vi uppvisar gärna våra intyg.
  • Har ni någon försäkring?
    Ja, vi har tecknat ansvarsförsäkring samt entreprenadsförsäkring hos TryggHansa.
  • I vilka områden arbetar ni?
    Vi arbetar i Storstockholm med omnejd, så som Nynäshamn, Trosa, Södertälje och Uppsala.
  • Hur sker betalningen?
    Du betalar mot faktura. Vanligen delbetalar du i etapper. Du får dock klar och tydlig information om detta innan du bestämmer dig för att ingå ett avtal med oss.
  • Vad är ROT-avdrag?
    ROT-avdraget är en form av skattereduktion som ges till en privatperson som anlitar en hantverkare för att förbättra, renovera eller bygga om hemma i sin bostad eller trädgård.
  • Erbjuder ni ROT-avdrag?
    Ja, vid köp av en ROT-berättigad tjänst hos oss så är du som privatperson berättigad till det statliga rotavdraget upp till 50 000 per person och år. ROT-avdraget innebär att du får en skattereduktion på 30% av arbetskostnaden när du anlitar en hantverkare. Detta gör vi på Byggra.se åt dig. Läs mer om ROT-avdraget på Skatteverkets hemsida.
  • Vilka tjänster erbjuder ni?
    Du kan se våra tjänster genom att klicka på tjänster i menyn.
  • Jag är i behov av en tjänst som inte finns med. Vad gör jag då?
    Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi er med det ni behöver hjälp med. Vi tar oss an de flesta arbeten!
  • Utför ni jourarbeten?
    Ja, vi rycker ut när ni behöver oss! Ring oss på tel: 08-446 837 77 för jourärenden.
  • Utför ni skade- och försäkringsärenden?
    Ja, beskriv grundligt under tjänster vad det är ni behöver hjälp med.
  • Utför ni mindre arbeten?
    Ja, vi utför arbeten som motsvarar era behov - stort som litet! Beskriv ditt ärende grundligt under tjänster vid service så återkommer vi inom kort.
  • Varför hittar jag inga priser? Vad kostar era tjänster?
    Alla projekt är unika, därför är det svårt att ge en prisbild utan att ha bedömt på plats.
  • Tar ni fast pris eller löpande räkning?
    Vi lämnar vanligtvis ett fast pris. Med fast pris menas att summan som är avtalad och står i kontraktet är det som betalas. Vi lägger inte på några extra avgifter som parkeringsavgifter, resekostnader, sophantering mm. Detta blir en trygghet för dig samtidigt som det är lättare för dig att planera din budget.
  • Vilka målgrupper riktar ni er mot?
    Vi riktar oss mot privtpersoner, företag och bostadsrättsföreningar.
  • Kostar det att boka ett möte?
    Det är helt kostnadsfritt att boka ett möte.
  • Kostar platsbesök inför offert?
    Platsbesök inför en offert är helt kostnadsfria! Boka platsbesök här.
  • När kan jag få min offert?
    Vanligtvis tar det en vecka innan du får din offert. Behöver du ta del av den tidigare så skickar vi den inom en rimlig tidsram på begäran!
  • Vad ingår i en offert?
    Det specifieras alltid i offerten vad som ingår. I våra offerter ingår materialkostnad, resekostnader, avfallshantering och bortforsling, om inget annat anges. Det som inte står med i offerten ingår inte.
  • Hur kan jag få en offert?
    Var god fyll i formuläret under tjänster, därefter kontaktar vi er för ett ev. platsbesök och sedan erhåller ni er offert. Om platsbesök inte är nödvändigt görs en offert på en gång och ni får ta del av den inom en vecka.
  • Hur lång tid tar ett platsbesök inför offert?
    Det beror på arbetets omfattning. Vi reserverar dock drygt 1 timme för varje kund.
  • Jag har inte tid för ett platsbesök inför offert. Vad gör jag då?
    Du kan boka ett videosamtal med oss! På så sätt så slipper du onödiga hembesök när du inte har tid.
  • Vi ska söka bygglov men vet inte hur vi ska göra. Hjälper ni till med bygglovsansökan?
    Ja, vi hjälper till med bygglovsansökan samt administrering och kontakt med Stadsbyggnadskontoret i er kommun.
  • Hjälper ni till med bygglovshandlingar, t. ex. arkitetktritningar, konstruktionsritningar och övriga handlingar?"
    Ja, det gör vi på begäran.
  • Hur lång tid tar det att få bygglov?
    Detta beror på avdelningen som har hand om byggloven i kommunen ni vill bygga. I vissa fall tar det drygt en månad medan i andra fall många månader. Det är väldigt viktigt att vara ute i god tid innan du vill sätta igång projektet.
  • Hur mycket kostar ett bygglov?
    Avgifterna för bygglov varierar stort mellan olika kommuner, tomter och hus. I genomsnitt kostar det drygt 20 000 kr, men kan i vissa kommuner bli så högt som 100 000 kr eller mer.
  • Vad behöver jag tänka på inför nybyggnation/renovering av vindsrenovering?
    Förberedelser i form av bygglovshandlingar, ansöka om bygglov samt planera hur du vill ha det. Ha kostnaderna klara genom en detaljerad offert samt avtal innan byggstart för att minimera dolda kostnader.
  • Kan ni bygga efter mina ritningar?
    Ja, det går bra men vi rekommenderar givetvis att en arkitet anlitas för att undvika ev. fel.
  • Vilket typ av avtal använder ni?
    Detta beror på vad för typ av arbete det är som skall utföras samt vem du är som kund. Exempel på avtal mot privatpersoner är Hantverkarformuläret och ABS09. När det gäller företag så använder vi oss av AB04 och ABT06.
  • Vilken avtalsform gäller för mig som privatperson?
    Vilken avtalsform vi använder beror främst på arbetet och dess omfattning. Mot privatpersoner brukar vi dock använda Hantverkarformuläret samt Entreprenadskontraktet ABS.
  • När ska vi skriva på avtalet?
    Efter att vi har haft mötet där vi detaljerat och noggrant går igenom hela projektet så är vi redo att skriva på avtalet.
  • Vad händer efter vi skrivit på avtalet?
    Efter påskrivet kontrakt så är vi klara för att börja arbeta och sätta igång med projektet.
  • Kommer det finnas en arbetsledare på plats?
    Ja, i alla byggprojekt får du en egen arbetsledare som ser till att arbetet går enligt plan och som sköter kontakten med dig och våra hantverkare.
  • Kan jag bo hemma under arbetets gång?
    Allt beror på vilket arbete som ska utföras och var. Vi arbetar hela tiden med smarta lösningar för att i största möjliga mån se till att du kan bo i ditt hem under arbetets gång. Vi arbetar med dubbla slussar för att minimera damm från arbetsområdets yta till ytan där du bor under tiden vi arbetar. Skulle det mot förmodan inte vara möjligt för er att bo kvar hemma så hjälper vi gärna till med att hitta ett tillfälligt boende.
  • Hur många hantverkare kommer att finnas på plats?
    Det varierar beronde på hur omfattande projektet är. Antal hantverkare varierar dessutom i förhållande till momenten. Vanligtvis brukar det dock röra sig mellan 2-5 hantverkare.
  • Vilka leverantörer köper ni material ifrån?
    Vi använder oss av leverantörer som vi vet erbjuder bra kvalité på sina produkter. Ett urval av dessa är Bauhaus, Kakelspecialisten, Uppsala Fönster, Uppsala Trä, Beijer Byggmaterial, Kakeldax, XL Bygg, Hornbach & Benders.
  • Kan jag köpa in material själv?
    Ja, det går bra. Det är dock väldigt viktigt att du som kund ansvarar att vi har tillgång till materialet vid rätt tid plats så arbetet inte avstannar. Vi reserverar oss dessutom för att garantin på materialet inte gäller via oss.
  • Hur ser era arbetstider ut?
    Våra hantverkare jobbar som regel måndag – fredag 7.30 – 17.00. Vid särskilda önskemål kan vi anpassa våra arbetstider. Vid kontakt så svarar vi i telefon och mail oberoende våra arbetstider.
  • Hur kan jag som kund vara säker på att ni verkligen har arbetat när jag inte har möjligtheten att vara på plats?
    Vi använder oss utav ett digitalt program, varpå hantverkare och arbetsledare fyller i vilka moment som utförts.
  • Vad är ID06?
    ID06 är både en namnbricka med foto och byggbranschens gemensamma standard för närvaroredovisning och legitimationsplikt på byggplatser. Vår personal bär alltid sina kort synligt på byggarbetsplatsen.
  • Är ni anslutna till ID06?
    Ja, vi är anslutna till ID06 för att se till att inga obehöriga vistas på byggarbetsplatsen. Tydliga rutiner och effektiva processer låter oss genomföra projekten på ett kostnadseffektivt planmässigt sätt.
  • Arbetar ni med totalentreprenad?
    Ja, vi är totalentreprenörer som hjälper dig från start till mål. Vi tar hand om hela renoveringen så slipper du ha med ett flertal andra firmor att göra för respektive moment. Som totalentreprenörer är det vi som planerar och samordnar hantverkare, maskiner, materialleveranser och övriga fackmän som krävs för att slutföra projektet. Fyll i formuläret under tjänster så återkommer vi med tid för platsbesök och sedan en kostnadsfri offert.
  • Anlitar ni underentreprenörer?
    Ja, när vi agerar totalentreprenörer så anlitar vi underentreprenörer, dvs. fackmän för olika moment under projektets gång.
  • Besiktar ni entreprenaden?
    Ja, entreprenaden besiktas för att säkerställa att allt skett på ett fackmannamässigt sätt. Hos oss ingår alltid besiktningar + utlåtande från Besiktus med våra tjänster. Om du som kund vill anlita en besiktningsman så är du varmt välkommen att göra det.
  • Erbjuder ni garanti på arbetet?
    Ja, för privatperson gäller 2-års garanti från slutbesiktning. För företag och förening gäller 5-årsgaranti från slutbesiktning.
  • Hur kommer jag lättast i kontakt med er?
    Du kommer lättast kontakt med oss per telefon: 08-446 837 77. I övrigt går det att nå oss via chatt och mejl.
  • Går det endast att kontakta er under era arbetstider?
    Nej, ni är välkomna att kontakta oss när det passar er. Vi svarar alltid när vi kan och har möjlighet, annars återkommer vi så snart vi kan!
  • Jag har mejlat er. När får jag svar?
    Vanligtvis tar det 1-2 arbetsdagar. I övrigt så svarar vi så fort vi kan.
  • Jag har fyllt i formuläret under tjänster. När får jag svar?
    Vanligtvis kontaktar vi er mellan 1-2 arbetsdagar. Om du har några frågor under tiden är du varmt välkommen att kontakta oss!
  • Vilka tider är chatten öppen?
    Chatten är öppen alla vardagar mellan 9.00 – 18.00.
  • Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse.
    Kontakta vår kundtjänst om du inte har fått någon bokningsbekräftelse så hjälper de dig.
  • Hur hantera ni mina personuppgifter?
    Läs vår integritetspolicy för att läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter.
  • Söker ni medarbetare?
    Vi växer och söker hela tiden efter kompetenta och drivna medarbetare som vill arbeta hos oss. Skicka in en spontanansökan här.
  • Jag kan inte hitta svaret på min fråga.
    Då är du varmt välkommen att kontakta oss per telefon, mejl eller chatt. Vi är alltid här för att svara på dina frågor.
© 2019 Byggra.se. Alla rättigheter är reserverade.
bottom of page